Cel ogólny :
Cele szczegółowe :
-
Uczeń posługuje się posiadana wiedzą z zakresu ochrony naturalnego środowiska.
-
Uczeń odróżnia pozytywne zachowania od negatywnych dotyczących środowiska naturalnego .
-
Uczeń odbiera rywalizację jako bodziec motywujący do pełniejszego wykorzystania posiadanej wiedzy.
Pomoce dydaktyczne :
-
Zagadki przyrodnicze ,
-
Zadania w kopertach,
-
Zestaw pytań do testu wyboru ,
-
Charakterystyka trzech zwierząt ,
-
Czyste kartki i pisaki .
Regulamin konkursu:
-
W konkursie bierze udział po jednym przedstawicielu z każdej klasy.
-
Konkurs prowadzony będzie w czterech rundach :
I runda – zestaw pytań
II runda – zagadki przyrodnicze
III runda – Jakie to zwierzę ?
IV runda – zadanie w kopercie .
-
Konkurs wygrywa ta osoba , która zdobędzie najwięcej punktów .
Zadania konkursowe :
Klasa I – III
Runda I – zestaw pytań :
Wszyscy uczniowie słuchają głośno czytanych pytań przez prowadzącego konkurs oraz odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawdziwa , a dwie fałszywe. Właściwą odpowiedź
a, b, lub c uczeń zapisuje pisakiem na kartce. Za prawidłową odpowiedź uczeń otrzymuje 1 punkt. Maksymalnie może otrzymać 6 punktów.
Zestaw pytań :
-
Kolega znalazł gniazdo ptasie na łące
-
pozwalasz aby je wziął do ręki i odłożył na miejsce
-
biegniesz , aby pierwszy je wziąć do ręki i obejrzeć
-
tłumaczysz , że nie wolno ruszać gniazdka bo ptaszki, które go zbudowały mogą już do niego nie wrócić .
2 . Wieczorem dziadek do babci mówi , że jutro będzie wypalał trawę
-
wstajesz skoro świt zapalasz trawę sam robiąc niespodziankę dziadkowi
-
tłumaczysz dziadkowi , że nie wolno wypalać traw , bo giną w ten sposób wszystkie tam żyjące zwierzęta
-
cieszysz się bo będziesz mógł pomóc dziadkowi.
3 . W naszej miejscowości będzie czystsze powietrze jeżeli
a) jeżeli będziemy jeździć rowerami i chodzić na piechotę
-
jeżeli wszyscy kupią sobie samochody
-
jeżeli wybudujemy fabrykę lub hutę
-
Jesteś na klasowej wycieczce w lesie i znajdujesz zerwaną roślinę będącą pod ochroną np. przylaszczkę . co zrobisz ?
-
podeptasz ją
-
przejdziesz nie zauważając jej
-
wytłumaczysz kolegom i koleżankom , że roślin pod ochroną nie wolno zrywać
-
Jesteś w Świętokrzyskim Parku Narodowym jak młody turysta krzyczy
-
przyłączasz się do niego i wspólnie krzyczycie
-
robisz mu awanturę
-
grzecznie prosisz , żeby tak się nie zachowywał
-
Ekologia to nauka :
-
o życiu roślin i pasożytach na nich żerujących
-
o roślinach , zwierzętach i zależnościach występujących między nimi
-
o ochronie przyrody
Runda II – zagadki
Uczniowie odpowiadają na wylosowane przez siebie zagadki . Prowadzący czyta głośno i wyraźnie treść zagadki przyrodniczej (3 zagadki). Uczeń otrzymuje 1 punkt za prawidłową odpowiedź. Max . można otrzymać 3 punkty.
Teksty zagadek :
1 . Ma okrągłe oczy , świetnie widzi w nocy .
I widzi i słyszy , poluje na myszy . ( sowa )
-
Duże naczynie szklane , w nim są rybki hodowane ( akwarium).
-
Wspomnieć o tym tu wypada , za rybkami on przepada .
Wciąż na połów chodzi sobie , z torbą która ma w dziobie .( pelikan)
4. Mam dwie pary szybkich nóg nóg, kopytkami stuk – stuk – stuk.
Przez szeroki pędzę świat , tak jak piorun , tak jak wiatr. ( konik)
5. Ta nazwa to powód czyjejś nieuwagi ,
Bowiem ten gość ma w sobie dość odwagi ( tchórz)
6. Okulary nosi stale , chociaż widzi doskonale. ( okularnik )
7. Kiedy smutna jest kuma , siedzi w stawie i duma .
Gdy ma do żartów ochotę , ogłasza to gromkim rechotem. ( żaba)
8. Grozę budzi jego ryk , kto usłyszy – znika w mig. ( lew)
9 . Tak oszczędzała przez długie latka ,
aż do bogactwa doszła bogatka. (sikorka)
10. On potwornie się objada , chociaż wie, że nie wypada.
I z pewnością byłby tyci , gdyby nie ten apetycik .( hipopotam)
11. Brat dromader źle wygląda .
on się martwi już dni siedem ,
Tym , że garb ma tylko jeden. ( wielbłąd)
-
Wciąż rachunki pilnie ćwiczy ,by się swoich nóg doliczyć . (stonoga)
Runda III – Jakie to zwierzę ?
Każde zwierzę ma numer od 1- 4 , uczeń wybiera numer pod którym znajduje się opis zwierzątka. Uczniowie słuchają głośno czytanych cech opisujących zwierzę . Jeżeli pierwsza informacja pozwoli odgadnąć jakie to zwierzę uczeń otrzymuje 5 punktów.
Każda dodatkowa informacja powoduje utratę 1 punktu . Jeżeli uczeń zna odpowiedź
zapisują na kartce.
-
informacja 5 pkt.
-
informacja 4 pkt
-
informacja 3 pkt.
-
informacja 2 pkt.
-
informacja 1 pkt.
1. ŻABA
-
Kiedy jestem młoda żyję w wodzie , gdy dorosnę żyję na lądzie.
-
Same wiosną śpiewają wabiąc samicę . Samice nie budują gniazd i nie troszczą się o młode.
-
W wodzie czuję się bezpiecznie . Więc uciekam tam przed tymi , którzy na mnie polują.
-
Zimuję zagrzebana w błocie lub w mule.
-
Kiedy jestem młoda żywię się roślinami , gdy dorosnę poluję na owady za pomocą języka wysuwanego do przodu.
-
Moja larwa nazywa się kijanką.
-
SOWA
-
Mam zakrzywiony mocny dziób, mocne nogi ze szponami , poluję nocą .
-
Często pohukuję .
-
Jako drapieżnik poluję na drobne zwierzęta .
-
Zwierzęta połykam w całości : z sierścią , z piórami, ze szkieletem.
-
Uznano mnie za symbol mądrości .
-
PAJĄK
-
Mogę mieć różną barwę ciała np. : czarną, szarą, zieloną , czerwoną lub żółtą.
-
Niektórzy z nas mają jad , aby paraliżować swoje owady.
-
Jem owady , w szczególności szkodniki roślin chwytane w sieć.
-
Żyjemy niemal w każdym miejscu . wielu z nas żyje razem z Tobą w domu.
-
Mam osiem pojedynczych oczu i cztery pary odnóży krocznych.
-
PSZCZOŁA
-
Żyjemy w dużych grupach i jesteśmy bardzo pracowite.
-
W naszym stadzie najważniejsza jest królowa , która składa jaja .
-
W naszej społeczności są również darmozjady zwane trutniami , których głównym celem jest zapłodnienie królowej.
-
Nie jesteśmy drapieżnikami ale bronić się skutecznie potrafimy , niektórzy się nas bardzo boją.
-
Mój dom to ul , w którym produkujemy miód.
Runda IV - zadanie w kopertach:
Uczeń losuje jedną kopertę spośród czterech z zadaniem do rozwiązania. Prawidłowo rozwiązane zadanie pozwala uzyskać 2 punkty.
W kopertach znajdują się pytania i odpowiedzi , które należy odpowiednio posegregować.
-
Aby drzewo rosło zdrowo potrzebuje :
Gleby, pożaru , pyłów w powietrzu , wody, światła, spalin samochodowych.
-
Kasia wyrzuciła wszystkie śmieci do jednego kosza . Jak Ty byś postąpił (a)?,
tak samo, czy byś segregował śmieci ? W jaki sposób?
Butelka szklana , słoik , butelka plastikowa, kubek po kefirze, torebka po cukrze,
paczka tekturowa, gazeta, reklamówka .
3 . Jedziesz na wycieczkę do lasu do lasu , jak powinieneś się zachować ?
spacer, cisza, zostawianie puszek i butelek po napojach, gwizdanie, łamanie gałę-
zi, kopanie grzybów, obserwacja zwierząt i roślin.
4. Byłeś (aś) w parku na spacerze . widziałeś(aś) tam różne zwierzęta . Pogrupuj je .
wróbel , dzięcioł, wiewiórka, wrona , mrówka, pszczoła , motyl, pies, biedronka.
Maksymalnie uczeń może uzyskać 16 punktów
Pytania do dogrywki :
-
Odpowiedz na pytanie - Co to są surowce wtórne ?
-
Wybierz właściwą odpowiedź do pytania – Co to jest smog ?
-
,, przytulanka ‘’ do poduszki
-
zwierzę latające nad miastem i chroniące go przed intruzami
-
chmura dymu i spalin unoszące się nad miastem
-
Wybierz prawidłową odpowiedź od pytania – Co to jest skrzek ?
-
głosy ptaków w czasie godów
-
jaja żab pływające wiosną w wodzie
-
rośliny, które wydają dźwięki jeżeli je zrywamy
Klasa IV – VI
Runda I – zestaw pytań
Wszyscy uczniowie słuchają głośno czytanych pytań przez prowadzącego konkurs oraz odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawdziwa , a dwie fałszywe. Właściwą odpowiedź
a, b, lub c uczeń zapisuje pisakiem na kartce. Za prawidłową odpowiedź uczeń otrzymuje 1 punkt. Maksymalnie może otrzymać 6 punktów.
Zestaw pytań :
-
Krajobraz przemysłowy to :
-
na obrazie namalowany zakład przemysłowy
-
duże skupisko zakładów ,bloków, sieci transportowe i hałdy na małym obszarze
-
kraj w , którym jest dużo zakładów przemysłowych
2 . Gołoborze jest charakterystyczne dla krajobrazu :
-
Karkonowskiego Parku Narodowego
-
Tatrzańskiego Parku Narodowego
-
Świętokrzyskiego Parku Narodowego
-
Jesteś na wycieczce w Pieninach i idziesz wyznaczonym szlakiem. Podziwiasz
piękno przyrody i widzisz turystę, który spaceruje na nie oznakowanym terenie. Co robisz ?
-
nie zwracasz na niego uwagi
-
dołączasz do niego , bo tam jest ciekawszy widok
-
podchodzisz do niego i go informujesz , że zbaczanie ze szlaku jest zabronione i niebezpieczne
-
Recykling to :
-
pozyskiwanie surowców wtórnych i ponowne ich przetwarzanie
-
cyklinowanie podłogi w nowym mieszkaniu
-
pojazd podobny do roweru ale na trzech kołach
-
W naszej gminie jest rezerwat :
-
Piekiełko
-
Rosochacz
-
Góra Chełmowa
-
Ozon jest to :
-
strefa ochronna każdego rezerwatu
-
warstwa tlenu O3 w górnej warstwie atmosfery
-
pustynia tlenowa w zatrutych morzach
Runda II – zagadki
Uczniowie odpowiadają na wylosowane przez siebie zagadki . Prowadzący czyta głośno i wyraźnie treść zagadki przyrodniczej (3 zagadki). Uczeń otrzymuje 1 punkt za prawidłową odpowiedź. Max . można otrzymać 3 punkty.
Teksty zagadek :
-
,,Czepiasz się jak rzep psiego ogona ‘’ - powiedział z niezadowoleniem .....rekin.... do podnawki , która przyczepiła się do jego tułowia.
-
,, Czemuś tak poczerwieniał ‘’ – zapytało kurczę ....raka.... wyjmowanego z wrzątku na stół kuchenny.
-
,, Patrzę i patrzę , aż mi oczy z głowy wychodzą ...’’ – zawołał ...winniczek ..., wysuwając z wnętrza ciała czułki głowowe, na końcu których ma oczy.
-
Wygląda pięknie , jak malowany ręką przyrody , szczodrze ubrany , lecz zimą w innej będzie szacie . Bo choć igły ma w lecie , zimą je traci . (modrzew)
-
Jeszcze śpi wszystko , co żyje , jeszcze nic nie rośnie , a on śmiało śnieg przebije – powie nam o wiośnie .(przebiśnieg)
-
,, Słuchaj uchem , a nie brzuchem’’ – ćwierknął... ptak... chwytając szarańczę , mającą narząd słuchu w odwłoku .
-
Spotkasz w parku ten dywan , który ziemie okrywa . Jest w zielonym kolorze , nikt deptać go nie może. (trawnik)
-
Młode pisklę ma na grzbiecie wgłębienie , które ułatwia mu wyrzucanie jaj lub piskląt z gniazda prawych właścicieli .(kukułka)
-
Lubi jagody i miodek oraz pełny brzuszek . W zimie śpi jak suseł. (niedźwiedź)
-
Mieszkam w Chinach , mam okulary na oczach , dzieci mnie uwielbiają . (miś panda )
-
Żyję w wodzie ,przyczepiona do roślin lub ciała ryb . Mam pierścienie.( pijawka)
-
Pełno nas w całym lesie , każda z nas coś dźwiga ,coś niesie i dajemy przykłady pracowitej gromady .(mrówka)
-
Jestem najmniejszym ptakiem na świecie , ważę około 2 gramy ,mierzę około 3 centymetrów . Jak się nazywam? (koliber)
Runda III – Jakie to zwierzę ?
Każde zwierzę ma numer od 1- 4 , uczeń wybiera numer pod którym znajduje się opis zwierzątka. Uczniowie słuchają głośno czytanych cech opisujących zwierzę . Jeżeli pierwsza informacja pozwoli odgadnąć jakie to zwierzę uczeń otrzymuje 5 punktów.
Każda dodatkowa informacja powoduje utratę 1 punktu . Jeżeli uczeń zna odpowiedź
zapisują na kartce.
-
informacja 5 pkt.
-
informacja 4 pkt
-
informacja 3 pkt.
-
informacja 2 pkt.
-
informacja 1 pkt.
-
ŚLIMAK
-
niektórzy z nas żyją w wodzie , inni na lądzie .
-
wszyscy mamy dużą śliską stopę
-
możemy oddychać płucami lub skrzelami
-
nosimy mieszkanie razem z sobą , jednak niektórzy z naszych braci tego domku nie mają.
-
Mamy czułki, na końcu których umieszczone są nasze oczy
2. REKIN
-
mam wspaniałe , zwinne ciało, o areodynamicznym kształcie , z które służyło jako pierwowzór do konstrukcji maszyn latających i pływających
-
mój wygląd nie zmienia się od milionów lat
-
nigdy nie odpoczywam
-
moje zęby odrastają stale przez całe życie , u niektórych gatunków możemy ich mieć nawet około 25 tysięcy
-
ludzie nazywają nas ludojadami
3. MYSZ
-
Jestem bardzo szybka i sprytna , futerko moje ma barwę rudą lud szarą
-
Mam długi ogonek , malutkie uszka i wąsaty pyszczek
-
Mimo ,że mam małe uszy doskonale słyszę i mogę uciekać przed wrogami najchętniej do norki
-
Uwielbiam jeść ziarno zbóż , nasiona roślin nie gardzę też okruchami ze stołu
-
Moim odwiecznym wrogiem jest kot
-
WIELBŁĄD
-
Żyję w Afryce ale mam kuzynów w Azji
-
Wykorzystywany jestem jako zwierzę pociągowe
-
Moja sierść ma kolor brunatny , zimą bardzo długa i gruba
-
Bardzo dużo podróżuję , najczęściej przez piaski w karawanie
-
Na grzbiecie dźwigam garb.
Runda IV - zadanie w kopertach:
Uczeń otrzymuje jedną kopertę, w której umieszczone jest cztery hasła i ich objaśnienia Należy je prawidłowo przyporządkować Prawidłowo rozwiązane zadanie pozwala uzyskać 4 punkty.
W kopertach znajdują się hasła i objaśnienia , które należy odpowiednio przyporządkować.
Symbioza - współżycie dwóch organizmów polegające na obustronnej korzyści
Drapieżnik - to organizm , który poluje na swoją ofiarę i ją zabija aby żyć.
Mutacja - nagła zmiana w komórkach rozrodczych organizmów , przejawiająca się
powstaniem nowej cechy lub zaniku dotychczasowej .
Synantropizm – przystosowanie się zwierząt do bytowania w najbliższym sąsiedztwie
człowieka, zgubne dla jednych zwierząt , a dla innych sprzyjające.
Maksimum uczeń może otrzymać 18 punktów |